| |
|
Víra a pověra v moravské lidové písni
Lukáš, Jan ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Hájek, Matěj (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu moravské lidové písně, nebo alespoň z české jazykové oblasti, z hlediska vlivů, které měly na utváření jejích textů představy pohanské, biblické a křesťanské všeobecně se zvláštním přihlédnutím k heterodoxním formám křesťanství. Má za cíl ve vybraných písňových textech nalézt a analyzovat motivy, jež svou inspiraci čerpají právě z takových představ. Tyto motivy práce dále usiluje popsat a rozebrat, a pokud je to možno uvést k nim paralely jak uvnitř, tak vně náš kulturní okruh. Přitom srovnává varianty týchž písňových textů popřípadě i varianty obsažené v dalších písních. V neposlední řadě stojí též vliv, který následně tyto výtvory lidové kultury měly na pozdější uměleckou tvorbu, v níž vyniká především dílo K. J. Erbena. Zvolené písně mají jako příklady demonstrovat v co největší šíři rozmanitost myšlenek a námětů i bohatství pramenů a zdrojů inspirace. Zde práce cílí na místa, v nichž si uchovala lidová kultura svůj svéráz tváří tvář křesťanství, i kde se ocitá v jisté tenzi s pravověřím nezávisle na stáří svých stanovisek. Daleko větší měrou se však nechává lidová kultura křesťanskými prvky prostoupit. Toto vzájemné propojení křesťanství s jinými prvky, lépe řečeno jejich absorpce, konstituuje právě zvláštní lidovou zbožnost, která našla své vyjádření taktéž v...
|
|
Moravské národní písně ze sbírky Františka Sušila a jejich uchopení současnými hudebními interprety
NĚMEČKOVÁ, Petra
Lidová či národní píseň je součástí národní historie i historie samotného českého jazyka její zaznamenávání a následné zhudebňování ji udržuje stále v podvědomí, aby nebyla zapomenuta. Takové písně byly v době svého vzniku, v porovnání se současnou moderní hudební scénou, jedinečné, unikátní a sdílené celou společností. Po úvodním přiblížení datace a kontextu sběratelů Sušilovy doby je přiblížena tvorba hudebníků pracujících na podkladě jeho sběrů v průsečíku doby od vydání sbírky až do poloviny 20. století. Hlavním předmětem zkoumání je názor současných hudebních interpretů, pracujících s národní písní, sesbíranou především F. Sušilem, na styl, smysl a účelnost propagace této tematiky.
|
| |
| |
| |